|
      Vzdelávací model Integrated Thematic Instruction, (Integrované tematické vyučovanie) amerických lektoriek Susan J. Kovalikovej a Karen D. Olsenovej z Kalifornie, súvisí s novým súborom pravidiel a limitov vzdelávania označovanou ako humanistické vyučovanie.       Výuka podľa modelu ITV S. Kovalikovej sa na Základnej škole v Krásnohorskom Podhradí realizuje od školského roku 1997/ 98.       Postupujú podľa nej 4 alternatívne triedy na I. stupni od 1. až po 4. ročník, súbežne s triedami klasickej výuky.       Ide o spôsob vyučovania, ako pristupovať k vytváraniu takého prostredia na učenie, ktoré je mozgovo súhlasné, to znamená učiť sa čo najefektívnejšie.       Cieľom tohto modelu je zefektívniť vyučovanie na škole pomocou progresívnych vyučovacích metód a stratégií.       V modeli ITV sa ako prvoradá podmienka zdôrazňuje vytvorenie vonkajšieho i vnútorného prostredia, ktoré čo najviac napomáha procesu učenia. Len v takomto prostredí - neohrozenom, je možné od žiakov očakávať tvorivé a zmysluplné výkony.       Základ tvorí 9 mozgovo súhlasných zložiek, ktoré musia byť splnené, aby mozog účinne pracoval.
      Prvou fázou v procese prípravy kurikula pre triedu s ITV je tvorba celoročnej témy , ktorá obsahuje celoročné učivo a sociálne zručnosti upevňujúce sa v priebehu školského roka. Celoročná téma je reprezentovaná symbolickým názvom, ktorý je deťom blízky a zmysluplný. Podliehajú jej podtémy , mesačné /dvoj-trojmesačné/ učivá k celoročnej téme. Príklad celoročnej témy s mesačnými podtémami pre 1. ročník
Sociálne zručnosti preberajúce sa pri jednotlivých podtémach:
Jeden deň v triede ITV       Ráno víta žiakov upokojujúca hudba, ktorá im pomáha uvoľniť sa a naladiť sa na celodenný výkon. Pred príchodom učiteľa a začiatkom vyučovania si pozerajú knižky, alebo kreslia, robia činnosť, akú si sami zvolia. Pred vyučovaním si odkreslia a odpíšu mapu mysle - denný program, ktorý slúži namiesto rozvrhu hodín a zároveň poskytuje názornú priestorovú predstavu o dennom učive, čo budeme robiť.       V triede ITV nezvoní, neobmedzujú nás 45 minútové hodiny. Jednotlivé predmety sú integrované, prepojené. Rovnaká téma sa preberá vo viacerých predmetoch z rôznych hľadísk a poukazuje sa na vzájomné súvislosti javov a poznatkov.       Vyučovanie prebieha v 3 blokoch, kde každý blok má 90 minútové trvanie. /2 bloky dopoludňajšie, 1 blok popoludňajší - ŠKD, ktorého návšteva je jedna z podmienok pre triedu ITV/. Medzi jednotlivými činnosťami sú do vyučovacieho procesu zaraďované rôzne relaxačné chvíľky, energizery.       V triede sú lavice usporiadané netradične, žiaci majú svoju vlastnú knižnicu, oddychový kútik, kde si môžu kedykoľvek oddýchnuť.       Deň začína rannou komunitou -ide o spoločné stretnutie žiakov a učiteľa v kruhu . Kruh vyjadruje rovnocennosť vzájomných vzťahov, nemá začiatok, ani koniec. Nasleduje spoločný rozhovor o svojich pocitoch, zážitkoch problémoch, deti sa pozitívne naladia na vyučovanie. Pri komunite ide vždy o citovú zložku procesu učenia. Používa sa aj na konci dňa, keď sa deň hodnotí. Žiaci sa učia navzájom počúvať, neskákať si do reči, učia sa tolerancii, trpezlivosti a pod. V priebehu celého roka upevňujú pravidlá spolužitia v triede a sociálne zručnosti, ktoré dúfajme budú uplatňovať nielen v škole, ale aj v ďalšom živote. Základné odlišnosti tried ITV od tried klasických sú v oblastiach: a./ cieľov:
Výhody modelu ITV sú v:
|
Text: Mgr. J. Bernáthová | Foto: L.Mikula |